Mi a kardiológiai vizsgálatok célja?

• Mellkasi panaszok szíveredetének a tisztázása.

• Egészséges egyének rendszeres kardiológiai szűrése.

• Rizikófaktorok meghatározása, rizikóbesorolás.

• Nem szív eredetű műtétek, kezelések előtti kardiológiai szempontú állapotfelmérés.

• Szívbetegségek felfedezése vagy kizárása bizonyos tünetek jelentkezésekor.

• Szívbetegek kezelése, állapotfelmérés, gondozás, tanácsadás.

Fontosabb kardiológiai vizsgálatok

• 24 órás EKG monitorozás (Holter vizsgálat)

A vizsgálat során a mellkasfalra EKG elektródákat helyezünk, melyeket egy kisméretű hordozható készülékhez csatlakoztatunk. A készülék 24 órán keresztül rögzíti az EKG jeleket mialatt a vizsgált személy szokásos napi tevékenységét végzi. Az EKG-t számítógép elemzi, melyet az orvos átnéz és értékel. Az EKG regisztrálja a megfigyelés alatt fellépő ritmuszavarokat, kórosan szapora, rendetlen vagy lassú szívveréseket. Megállapítható, hogy a beteg panaszai összefüggésbe hozhatók-e bizonyos EKG eltérésekkel. Nemcsak a ritmus és vezetési zavarokat rögzíti az EKG, de kimutatja az esetleges szívizom vérellátási zavarokat is.

• Echocardiographia (szívultrahang)

Szívultrahang vizsgálat során a mellkasfalra helyezett vizsgálófej segítségével a vizsgáló orvos információt szerez a szívizom állapotáról, erejéről, falmozgászavarokról amiből koszorúér-betegség jelenlétére vagy szívizombetegségre lehet következtetni. A szívben áramló vér mozgásának megjelenítésével a szívbillentyűk hibáiról, mérések alapján azok súlyossági fokáról kapunk pontos információt, mely fontos paraméter a műtéti indikáció eldöntésében. Veleszületett vagy szerzett szívbetegségek diagnózisához elengedhetetlen a szívultrahang elvégzése. A vizsgálat fájdalommentes és csak néhány percet vesz igénybe.

• Nyugalmi EKG

A nyugalmi EKG minden kardiológiai vizsgálat alapja melynek során a mellkasfalra helyezett elektródák segítségével nyert görbékből értékeljük a szívritmus szabályosságát, vagy ritmuszavarok előfordulását, az ingerületvezetés zavarait. Látható a lezajlott szívizominfarktus, bizonyos esetekben koszorúér-szűkület okozta vérellátási zavar, azaz a szívizom oxigénhiánya. A mellkasi fájdalom más okai, például szívburokbetegségek is okozhatnak EKG eltéréseket. Kóros EKG eltérések esetén, a pontos diagnózis felállításához több kiegészítő vizsgálat elvégzése válhat szükségessé.

• Terheléses EKG

A terheléses EKG vizsgálat során folyamatos EKG monitorozás és rendszeres vérnyomásmérés és pulzusmonitorozás mellett biciklin vagy futószalagon fokozatosan emelkedő, egyénre szabott terhelést végzünk. A terhelés hatására koszorúér-szűkület esetén a szívizom oxigénellátásában zavarok lépnek fel. Ezt különböző EKG eltérések formájában észleli a vizsgáló orvos. Ezenkívül információt nyerünk az egyén terhelhetőségéről, a vérnyomás terhelés hatására bekövetkező kóros változásáról vagy különböző ritmuszavarok előfordulásáról.